We leven in een tijd van snelle veranderingen, en ook organisaties hebben daar mee te maken. Eén van de oorzaken zijn technologische revoluties als social media, big data of blockchain. Daardoor is de markt of de samenleving echt anders, met geheel andere verdienmodellen of – voor overheden – relaties met burgers. En met de verandering, veranderen ook onze kernwaarden. Samenwerken en delen zijn belangrijker – denk aan share economy, of de opkomst van commons. Mensen kiezen steeds vaker voor waar ze zich mee verbonden voelen. Ze kiezen voor duurzaamheid, verantwoordelijkheid, gemeenschap, praktisch idealisme en verbeelding. Innovatie mislukt vaak, omdat organisaties te eenzijdig of beperkt opereren. Het gaat om een geheel andere houding. Wie zijn we, als organisatie? Wat is de betekenis van wat we doen? Sluit dat aan bij de nieuwe tijd, met andere waarden? Sluit het aan bij wat ik zelf wil? Dat klinkt drastisch – maar wij denken dat organisaties heel goed kunnen mee-evolueren met veranderingen, zonder helemaal opnieuw te hoeven beginnen. Wel geloven we dat de kansen op verandering groter zijn, als ook de context goed in kaart is gebracht. Een organisatie kan bijvoorbeeld een start up beginnen, of een groot project starten om burgerparticipatie te bevorderen – maar zonder een goede kijk op de eigen cultuur is de slagingskans bijzonder klein.
Verandering vergt daarom een holistisch design – alles hangt samen met alles. Het is een proces van de tijd begrijpen, loslaten, verbeelden, opnieuw oriënteren, en nieuwe initiatieven goed uitproberen. Dat is moeilijk, want je moet tegelijkertijd het nieuwe starten, terwijl het oude niet zo maar kan worden verlaten. Bovendien: hoe maak je je boodschap duidelijk aan de klant of burger? In dit seminar helpen we om dit design te ontwerpen. Organisaties met een helder design voor verandering, investeren meer doeltreffend, begrijpen de klant of burger beter – en deze bindt zich eerder aan hen. Daarom organiseren we tijdens de Dutch Design Week in Eindhoven een bijzondere pitstopsessie over hoe een dergelijk design kan worden ontwikkeld. U krijgt inzicht over de waarden van deze nieuwe tijd, en hoe nieuwe technologie daarin een rol speelt. Over de rol van een organisatie in de samenleving. We gaan met u in gesprek over uw cases. We hebben daarvoor de beste sprekers, waaronder internationale topfilosofen die zijn getraind in overzicht.
Wat u krijgt
-
- Wat zijn de waarden van de nieuwe tijd?
- Hoe ontwerpen bedrijven een design voor verandering?
- Welke rol speelt nieuwe technologie?
- Wat betekent dit voor mijn organisatie?
- Verrijk uw verhaal. We nodigen organisaties die meedoen van harte uit om vooraf aan het event een case te delen. Samen met de storytellers van Filosofie Magazine gaan we die een rol geven tijdens de dag.
- En:
- Verbonden met het netwerk
- In het hart van innovatie: de Dutch Design Week Sprekers
Datum en tijd:
Het seminar vindt plaats op vrijdag 27 oktober 2017. Het start om 10.00 uur en eindigt om ongeveer 18.00 met een borrel.
Locatie:
Dit bijzondere seminar vraagt om een bijzondere plek. Deze hebben wij gevonden in Igluu, gevestigd in het rijksmonument ‘de Lichttoren’ in Eindhoven. Honderd jaar geleden door Philips gebouwd, ingezet als gloeilampenfabriek en later het hoofdkantoor van de Lichtdivisie. Nu een verrassende en inspirerende locatie direct naast de Design Academy en in het bruisende centrum van Eindhoven. Met hoge plafonds, veel daglicht en een moderne industriële en inspirerende uitstraling.
Igluu – WorkSpace for Professionals
Lichttoren 32
5611 BJ Eindhoven
Igluu is goed te bereiken met zowel het openbaar vervoer als met de auto. De parkeergarage Mathildelaan is gelegen tegenover Igluu. Het station is op slechts 5 minuten lopen van Igluu.
Aanmelden:
U kunt zich aanmelden op onze website: www.filosofie.nl/pitstop. Het is ook mogelijk om u aan te melden per mail via: aanmelden@vbku.nl. Bestellen op factuur is mogelijk. Let op: Het seminar heeft maar beperkt plek, dus meld u snel aan.
Informatie: Voor overige informatie kunt u contact opnemen met: Leon Heuts
Telefoon: 088 700 2802 of e-mail aanmelden@vbku.nl
Investering:
De deelnamekosten zijn € 399,- (excl. btw) per persoon. Dit bedrag is inclusief consumpties, lunch en afsluitende borrel.